Přejít k hlavnímu obsahu
Reklama

Čelíte nezaměstnanosti kvůli koronaviru? Těchto 9 tipů vám může pomoci

Unsplash
Text: Tereza Čaladi, Foto: Unsplash/11.12.2020
Pamatujte: nejste sami.
Reklama

Minulý měsíc nová čísla zveřejněná Úřadem pro národní statistiku odhalila, že nezaměstnanost ve Velké Británii vzrostla během tří měsíců do září na 4,8% – se vzrůstem propouštění na rekordní maximum 314 000 za stejné období. A s oznámením z tohoto týdne, že jak obchodní společnost Arcadia, tak Debenhams přešly do státní správy, což ohrožuje možných 25 000 pracovních míst, se míra nezaměstnanosti bude dále zvyšovat. Nezaměstnanost za poslední rok nejvíce zasáhla mladé lidi a etnické menšiny. Ale lidé všech věkových kategorií a ze všech společenských vrstev byli smeteni devastací, kterou koronavirus způsobil. I když ztráta zaměstnání není na stejné úrovni jako jiné ztráty – jako například smrt někoho blízkého – je to stále velké trauma.

Snažíte se vyrovnat se svou ztrátou, cítíte duševní napětí v nezaměstnanosti nebo znáte někoho, kdo takto trpí? Nechte Paulu Gardnerovou (zakladatelku Redundancy Recovery Hub) a náš tým odborníků, aby vám pomohli zorientovat se v této emotivní horské dráze pomocí níže uvedených rad.

9 tipů, jak se vypořádat s traumatem z nezaměstnanosti

1. Uvědomte si, že truchlíte
Stejně jako když vám někdo odejde, nebo se s vámi rozejde, vaší mysli a tělu nějakou dobu potrvá, než se s tím vyrovná. „Vaše emoce se budou pohybovat od popření po hněv, smutek a deprese,“ říká Paula. „Možná neznáte důvod, proč se tak cítíte. Dejte si čas na zpracování své ztráty a nebojte se cítit to, co cítíte, i když vám ostatní říkají, abyste ‚zůstali pozitivní‘.“ Poslouchejte sami sebe.

2. Snažte se neobviňovat se z nezaměstnanosti
Jak zdůrazňuje klinický psycholog Dr. Nicholas Johl ( @drjohlclinicalpsychologist ), pracovní místa se často snižují z důvodů, které jsou zcela mimo vaši kontrolu nebo osobní práci, zejména v současné situaci. Pokud je to možné, zkuste se vyhnout svádění viny na sebe.

3. Nepanikařte
Podle doktora Johla je důležité sledovat spirálovitě negativní myšlenky a snažit se nenechat je přemoci vás. „Může to být neuvěřitelně těžké, ale zkuste o tom přemýšlet, je možné tuto situaci změnit? Toto myšlení nepřijde přirozeně, musíte co nejvíce zapojit logické myšlení.“ To znamená pokusit se přeformulovat vaše starosti jako problémy a pak si sednout a pracovat na tom, jak pro ně najít řešení.

Paula souhlasí a zdůrazňuje, že jednou z tendencí je začít se ucházet o jakoukoli práci, kterou najdete. „Díky tomu se často cítíte neusazený a může to být ztráta času.“ Místo toho ale můžete udělat bod 4.

4. Využijte nezaměstnanost jako příležitost
Ano, čtete správně. I když ztráta zaměstnání je velkým emocionálním vypětím a něčím, čím se budete muset propracovat, pro některé by to mohlo být využito jako příležitost začít znovu.

Paula to vysvětluje následovně: „Pokud máte natolik štěstí, že si to můžete dovolit, využijte to jako výzvu. Zeptejte se sami sebe: milovali jste svou práci? Chcete, aby vše nová práce byla stejná nebo mírně odlišná? Co byste na své práci změnili, kdybyste mohli? “

Pokud se můžete vrátit na univerzitu, zvažte to hned. Začněte plánovat své vysněné podnikání. Naučte se nové dovednosti, které jste odkládali. Pokud jste nebyli šťastní, změňte si kariérní postup. Teď by na to mohl být ten správný čas.

„Tohle nemusí fungovat pro nás všechny, ale je něco na tom, když vidíme situaci záměrně jinak,“ sdílí Dr. Johl.

5. Tváří v tvář penězům
Když uděláte nejlepší pštrosí dojem, když přijde na vaše finance, a strčíte hlavu do písku, jen to zvýší úzkost a strach, které ze situace cítíte.

„Hledání finančního poradenství je jednou z prvních věcí, které musíte udělat. Možná budete muset požádat o snížení půjček, hypoték, splátek kreditních karet apod. – ale s tím vám pomohou odborníci,“ sdílí Dr. Johl. Doporučuje využívat služby, jako je peněžní poradenství a příslušné orgány související s vládou.

Nemůžete si dovolit profesionála? Buďte odvážní a sami odhadněte své výdaje. „Můžete je snížit?“ Ptá se Paula. „Pokud máte vlastní byt/dům, můžete získat nájemníka? Můžete si vzít hypotéku? Máte nárok na registraci k univerzálnímu kreditu? Podívejte se, co můžete udělat, abyste se zbavili tlaku. Jakmile budete mít jasnou představu o tom, kde jste z finančního hlediska, zastaví se ve vaší mysli spirála úzkosti.“

Jak říká Dr. Johl, menší změny vedou k větším výhrám. „Díky těmto drobným změnám v chování budete mít pocit, že máte lepší kontrolu nad situací a že děláte něco pozitivního a produktivního.“

6. Poznejte svoji strategii
Nyní jste si podmanili vnitřní klid a realisticky zhodnotili své finance, je čas rozhodnout o svém akčním plánu.

Paula tvrdí, že máte k dispozici dvě hlavní strategie: můžete získat práci, jakoukoli práci, jen zaplatit účty a snížit tlak, pak hledat práci, kterou opravdu chcete.

„Nebo můžete vydržet a soustředit se na práci, kterou teď opravdu chcete. Ujasnit si, kterou strategii sledujete, je zásadní, protože provádění těchto dvou akcí může vést k tomu, že se budete cítit neusazení a tak nějak všude.“ Máte to?

7. Najděte si náboráře, který vás vezme
Ano, trh práce je teď přísný, ale není nemožné se na něj dostat.

„V tuto chvíli jsou věci těžké nejen kvůli současné situaci, ale také proto, že životopisy jsou stále více vybírány pomocí algoritmů a klíčových slov,“ říká Paula. Někdy máte pocit, že posíláte svůj životopis do éteru a nic nedostáváte zpět.

Odpověď? „Pokud ve svém oboru najdete náboráře, který bude vaším mluvčím a kontaktním bodem, zůstáváte ve spojení s lidmi, což je vždy dobrá věc, pokud máte pocit úzkosti nebo potřebujete zpětnou vazbu.“ Nebojte se oslovit přímo náboráře nebo lovce talentů.“ Dodává, že LinkedIn je pro tento účel velmi užitečným nástrojem.

8. Udělejte to, co je pro vás to pravé
Ať už je to vetování novinek jako způsob, jak se vyhnout číslům nadbytečnosti, na chvíli vypnout upozornění na telefonu nebo prostě věnovat čas péči o sebe, nezapomeňte se soustředit na sebe a na to, co potřebujete, abyste se svou ztrátou vyrovnali.

„Vaše emoční reakce je zásadní,“ sdílí Dr. Johl. „Nepochybně se budete zabývat řadou negativních emocí, jako je úzkost a stres. Porazte je péčí o sebe samé a koníčky, které vás udrží v rovnováze.“

Paulina slova moudrosti? Soustřeďte se na sebe a svůj život. „Jak řekl Dr. Johl, posílení vašich pocitů relaxace a přestávek je zásadní pro ochranu vašeho duševního zdraví.“ Doporučuje zvolit aktivní odpočinek, protože je to přínosnější. Zamyslete se nad jógou nebo procházkou přes Netflix a sklenkou vína.

9. Nebojte se požádat o pomoc
Pamatujte, že každý člověk bude na trauma ztráty zaměstnání reagovat odlišně. Někdo se z toho potřebuje vymluvit, jiní si cení svého prostoru a chtějí na věci přijít sami. „Dejte své rodině a lidem ve svém okolí vědět, co a kdy potřebujete,“ doporučuje Paula. Tímto způsobem vás budou moci podporovat tak, jak chcete a potřebujete.

Reklama
Aktuální číslo
Reklama
Reklama
Reklama
přihlásit se k odběru newsletteru
MarieClaire logo
Close dialog icon

přejít na web

Odebírejte náš NEWSLETTER

Váš e-mail

Přihlášením k newsletteru souhlasíte s Obchodními podmínkami Burda a potvrzujete, že jste se seznámili se Zásadami ochrany soukromí Burda International CZ s.r.o.

Na váš e-mail jsme odeslali odkaz pro potvrzení odběru novinek.

Reklama
Reklama
Reklama